Pääkirjoitus – Terveysasema aloitti toimintansa
Kannelmäen uusi terveyskeskus aloitti lokakuun alussa toimintansa. Terveysasema palvelee nyt kauppakeskus Kaaren vieressä Laulukuja 4:ssä. Palvelun tuottaa Terveystalo. Uudelta terveysasemalta saa samat terveyspalvelut kuin muiltakin Helsingin terveysasemilta. Asema on avoinna arkisin klo 8-16, mutta sen lisäksi sieltä saa vastaanottoja ajanvarauksella myös iltaisin ja lauantaisin.
Asiointi terveysasemalla tapahtuu kuten ennenkin. Yhteyttä otetaan normaaliin tapaan soittamalla, asioimalla sähköisesti tai tulemalla paikan päälle. Asiakasmaksuihin ei ole tullut muutoksia. Terveyskeskusmaksua ei peritä. Uudella asemalla palvelee Terveystalon henkilökunta ja asiakkaille nimetään uudet omahoitajat. Miten toiminta on lähtenyt käyntiin?
Terveysaseman palvelut ovat herättäneet kipakkoja kommentteja Kannelmäki-liikkeen sivuilla. Keräsimme muutamia asukkaiden kommentteja, ruusuja ja risuja:
– Jätin perjantaina soittopyynnön johon odotan sairaan äitini kanssa vastausta edelleen. Hyvin pyyhkii!
– Siellä on kuulemma takaisinsoitossa ruuhkaa… Yli 200 puhelua oli jonossa vähän aika sitten…
– Ikävää palautetta kuullut monelta taholta.
– Miksi ns. paremman terveyskeskuksen toiminta on niin takkuavaa? Takaisin ei soiteta, eli järjestelmä toimii huonommin, kuin moititun entisen TK:n. Tyttärelle luvattiin soittaa lääkäri ajasta seuraavana päivänä takaisin, eipä ole kuulunut soittoa.
– Jos oikeesti kiire, ei sinne kannata mennä… menee aina vähintään kolme tuntia… useimmiten kuusi.
– Aina, kun haluan lääkärinajan, menen suoraan terveysasemalle klo 8. Olen eläkeläinen. Aina olen saanut heti vastaanottoajan lääkärille. Usein olen päässyt heti lääkäriin. Näin myös tällä uudella asemalla. Kerran jätin soittopyynnön. Illalla tuli tekstiviestillä pahoittelu, kun eivät ehtineet soittaa sinä päivänä.
– Itse sain soiton heti. Poika soittanut kahdesti eikä vastausta kuulu. Tarvitsee lääkärintodistuksen 3 vko sisällä puolustusvoimille.
– Ruuhkaa sanovat viesteissä.
– Yhteensä meni 6,5 tuntia.
– Omalla kohdalla kaikki toiminut loistavasti ja mieheni sai tosi nopeasti ajan lääkärille. Kaikki pointsit uudelle terveyskeskukselle.
– Takaisinsoitto takkuaa ja lääkäriin en ole päässyt, mutta hoitajat puhelimessa ovat olleet tosi mukavia ja osaavia.
– Itse ainakin olen positiivisen myönteinen saatuani hyvää hoitoa 2-3 kertaa viikossa.
Summa summarum. Terveysaseman palvelut ovat ruuhkautuneet, mutta sumaa pyritään purkamaan. Henkilökunta on ollut ystävällistä ja myös positiivista palautetta on tullut.
Toivotaan, että ongelman johtuvat vain alkukäynnistyksestä ja asemalla päästään normaalitilaan mahdollisimman nopeasti. Tanotorvi-lehti jää seuraamaan terveysaseman palveluiden kehitystä ja toimintaa.
Jauri Varvikko
jauri.varvikko@eepinen.fi