Klimatångest i Kårböle? – Bök i Kårböle

Alla bör känna sig litet ångestfyllda inför klimatförändringen. För min del är problemet att min bil börjar bli överårig och borde ersättas.

Om jag skulle köpa en elbil måste jag betala 12 000 € mera (VW Golf) för elbilen. Då jag antar att elbilens drift sparar 9 c/km måste jag köra minst 130 000 km för att spara den extra inköpskostnaden. Om jag kör 15 000 km per år och måste betala 3 % ränta på mitt billån tar det 11 år innan elbilens extrakostnad är betald. Då kan det vara dags att byta batteri i bilen. Batteriet kostar kanske 6 000 € så jag måste köra ännu 5 år till för att betala av på det. Då börjar den vara färdig för att skrotas. Kanske det blir klokare att köpa en begagnad diesel-Volvo från Sverige?

Men det kan ju hända att vår nya regering tar modell av Norge, som är det land där elbilarna ökar mest. Då behöver jag inte betala bilskatten och inte heller moms på bilinköpet. Då blir elbilen 9 400 € billigare och fort lönsam. Men om alla andra 100 000 bilköpare också köper elbil, mister staten skatteintäkter på 940 miljoner € per år. Och småningom då bensin- och dieselförbrukningen minskar pga elbilarna, minskar skatteintäkterna från bränsleförsäljningen avsevärt (de är idag 3,8 miljarder € per år, momsen inberäknad). För att kompensera det bortfallet vill regeringen kanske ta i bruk en kilometerskatt för alla bilar. Om vi slår ut summan på alla körning, blir det kanske en skatt på 9 c/km. Men den måste beröra även elbilar. Redan nu protesterar bilisterna mot att dieselbränslet blev för dyrt, över 118 000 personer har skrivit på medborgarinitiativet för sänkt dieselskatt. I Frankrike är de gula västarna ute på Champs Élyseés och protesterar mot bränsleskatter. Det behövs antagligen mycket övertalningsförmåga för att sälja de behövliga skatteomställningarna även här i Finland. Månne Antti och Pekka klarar av det?

För att alla elbilar skall kunna laddas behöver vi 2 miljoner laddningsplatser. Om installation av en sådan kostar 2 000 euro, krävs investeringar på 4 miljarder €. Dem skall väl bilisterna själva betala?

För oss i Kårböle finns ännu ett annat hot. Förutom koldioxiden förorsakar även sot från vedförbränning i småhus klimatuppvärmning. Kanske det blir nödvändigt att begränsa användning av öppna spisar och vedeldade bastur för att rädda klimatet? Då är nog revolutionen nära!

För egen del har jag ändå tänkt sova gott. Jag läste just att man kan minska verkan av sina utsläpp genom att låta sin skog växa. Vid sommarstugan står 1 ha fin skog och växer. Jag har väl fått syndernas förlåtelse, och vågar fortsätta köra bil och flyga ibland?

Peter Rehnström
miljövänlig Gamlasbo

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *