Maailman toimivinta kaupunkia – muka – Toisinajattelija

Helsingin kaupunki väittää rakentavansa maailman toimivinta kaupunkia. No, ainakin se totuus väitteessä on, ettei se ole maailman toimivin kaupunki. Vasta tulossa.

Nimittäin siinä nykytoimivuudessakin on isoja puutteita, saati suunnitelmissa, joiden toteutuksen jälkeen toimivuudesta ei enää kannata puhua. Tässäpä nykyisiä toimivuusongelmia:

Julkisen liikenteen verkko

Verkko on puolikkaan kärrynpyörän muotoinen. Nyt siihen rakennetaan kehä uudella raideliikenneratkaisulla, pikaraitiotiellä. Kärrynpyörän puolat on tehty junasta ja metrosta. Kokonaista neljä puolaa, länteen ja itään metrolla, ja kaksi pohjoiseen vievää junalla.

Tässä ei vaan ole edes yritetty suunnitella toimivaa kaupunkia. 1970-luvulla se olisi vielä onnistunut, nyt on jo vaikeampaa. Keskusta olisi pitänyt siirtää Pasilaan silloin ja sellaista kaavailtiinkiin. Itämetro olisi pitänyt toteuttaa junalla Viikin peltojen vieritse. Länsimetro olisi pitänyt toteuttaa junana, Espoon lenkkinä, Kauklahdesta etelän kautta Leppävaaraan.

Autoliikenneverkko, tiet

Jotta kaupunki toimisi, pitää päästä paikasta toiseen. Ambulanssi, paloauto, poliisi ovat nyt ainakin sellaisia, joille pitäisi olla vapaa kulku. Miksei taksi kiireiselle, vammaiselle autokyyti on myös elämää helpottavaa. Viime kädessä kulkumahdollisuutta tarvitsee myös putkimies ja huoltomies.

Rakennustyöläiset joutuvat käyttämään autoa, kun usein työmaat sijaitsevat uusilla alueilla jonne ei vielä ole julkisia yhteyksiä. Ja listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Ei ole hauskaa jos betoniauton rumpuun jähmettyy kuorma kun sitä ei päästä purkamaan ajoissa liikenneruuhkan vuoksi. Ilman jakeluliikennettä ei kaupoissa ole ruokaa.

Nyt kaavaillaan että päätiet muutetaan bulevardeiksi. Tämä heikentää liikenteen toimivuutta radikaalisti. Hyvästi keskikaupungin kivijalkakaupat. Kävijät tulevat harventumaan.

Täydennysrakentaminen

Muka ilmastonmuutoksen varjolla pitää pilata jo suunnitellut lähiöt. Myyrmäen jo hyväksytty suunnitelma tulee pilaamaan koko alueen kelvottomaksi. Tornitaloja tulee nousemaan aivan entisten talojen viereen. Valo katoaa, talojen väleissä viihtyy ikuinen hämärä. Puistot ja viheralueet häviävät talojen alle.
Samaa kohtaloa kaavaillaan nyt Malminkartanolle ja Kannelmäelle.

Saamme sellaisen kaupungin josta on ihan pakko päästä pois, esim. ulkomaille. Miten sen ilmastonmuutoksen estämisen kanssa sitten käy? Tosin koko ilmastohumppa on muutenkin täysin järjetöntä.

Jätkäsaari

Malliesimerkkinä siitä, miten toimivan kaupungin rakentaminen on epäonnistunut, on Jätkäsaaren tilanne. Koko meren päälle ajettu louhos on rakennettu täyteen taloja ilman että ajateltaisiin miten ihmiset mahtuvat liikkumaan pois ja takaisin.

Lisämaustetta antavat toivottomat ruuhkat, joita aiheuttaa Tallinnan lauttaliikenne. Ja jotta siinäkään ei olisi tarpeeksi, lauttaliikenteeseen kuuluu olennaisena osana rekkaliikenne.

Tällä hetkellä rekkoja varten suunnitellaan 180 miljoonan tunnelia. Tosiasiassa se tulee maksamaan puoli miljardia ja se tulee valmistumaan aikaisintaan kymmenen vuoden kuluttua, eikä se tule silti ratkaisemaan Jätkäsaaren liikenneongelmia.

Kun ideana on ollut että Jätkäsaaren tonttivuokrista tulee niin paksu tulovirta kaupungin käsiin, että ranteita pakottaa, niin nyt käykin niin että rahat valuvat tunnelin rakentamiseen eikä riitäkään.

Lumenpoisto
Jätkäsaaressa on talotiheys nostettu sellaiseksi ettei mitään mahdollisuutta poistaa lunta ole lähimaillekaan. Toimivassa kaupungissa ei tarvitsisi ajaa lumenpoistorallia kuorma-autoilla.

Pihat on vielä niin pienpiirteisiä ja täynnä sälää että lumi on poistettava kai harjalla.
Tämä lumenkäsittelyn huomioimatta jättäminen vaivaa kaikkea uutta rakentamista.

Asukkaat

Ja kenelle tätä uutta kaupunkia suunnitellaan? Ilmastopakolaisille? Ilmaston kannalta ei ole ollenkaan hyvä idea asuttaa ilmastopakolaisia Helsinkiin keskuslämmittaisiin asuntoihin.
Jotta ilmasto voidaan pelastaa, täytyy ympäristö ensin turmella.

Esko Karinen

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *