Mainoksen ihanneperhe on muutoksessa – Toisinajattelija
Ennen sanottiin, että mainoksen ihanneperhe koostuu isästä, äidistä ja kahdesta lapsesta, joista poika on vanhempi.
Tästä ei pidä vetää johtopäätöstä, että mainostaja vähääkään välittäisi millaisia perheet ovat.
Tämä on vaan valikoitunut helpoimmin hyväksyttäväksi ja sellaiseksi, johon on ollut helpointa samaistua.
Nyt tilanne on muuttunut. Tuollainen all white-perhe edustaa taantumuksellisuutta ja siihen ei samaistuta eikä haluta samaistua.
Mainostaja keksii uuden malliperheen, sellaisen, joka vastaa nykyaikaa ja johon voi samaistua. Ennen kuin jatkan, on välttämätöntä käsitellä termi rodullistaminen.
Rodullistaminen
Nythän on niin, että rotuja ei ole olemassa. Mutta sitten kuitenkin hyveistö väittää, että pahat ihmiset puhuvat roduista. Ja jotta myös hyvät ihmiset voisivat puhua roduista, on puhuttava rodullistetuista. Nämä ovat siis erirotuisia, mutta vain koska pahat ihmiset pitävät heitä erirotuisina.
Toisaalta rodullistetuille pitää antaa erityisetuja siitä hyvästä, että ovat tulleet rodullistetuiksi (Näin Reni Eddo-Lodgen mukaan kirjassa Miksi en puhu enää valkoisille roduista).
Joten jonkinlaista rotukirjanpitoa olisi alettava pitää, jotta tiedetään keitä nämä rodullistetut ovat, jotta heidän sortamisensa voidaan estää ja heille korvata sitä mitä ovat rodullistamisessa menettäneet.
Selvää on, että nykyaikaisessa mainoksessa on oltava rodullistettuja mukana, jotta voidaan samaistua mainoksen ihmisiin. Rodullistetut tai heidän esivanhempansa ovat pääosin Afrikasta peräisin. Mutta myös aasialaissyntyiset voivat olla rodullistettuja.
Uusi ihanneperhe
Jotta uuteen mainosten ideaaliperheeseen voidaan samaistua, on mukana oltava rodullistettu.
Mutta ei liikaa, muutoin valkoisen ylivallan edustajan on vaikea samaistua perheeseen ja hyväksyä mainoksen sanoma.
Mainoksen pitää miellyttää mahdollisimman monia kohderyhmässä. Sellainen 25% on sopiva määrä rodullistettuja. Joten neljän hengen perheessä voisi olla yksi rodullistettu.
Tämä, ajatellen taustalla olevia periytymisen lainalaisuuksia, johtaa hupaisiin päätelmiin perheen historiasta.
Jos vain isä on rodullistettu, tulee mieleen, ovatko lapset edellisestä liitosta. Eukko on siis vaihtanut uuden ukon itselleen, mikäpäs siinä.
Jos vain äiti on rodullistettu, tulee mieleen että onkos mies hakenut itselleen uuden vaimon jostakin kehitysmaasta. Mitä tuo nainen maksaa, tivaa mies alkuasukaskylässä. Tai ostaa vaimon netissä. Tästä tulee mieleen ihmiskauppa ja se miten luuseri ei kykene kilpailemaan aviomarkkinoilla vaikka on lempannut vanhan kunnon vaimon ja lastensa äidin mieron tielle.
Mies ehkä on turvautunut kyseenalaisiin keinoihin saadakseen itselleen uuden vetävämmän vaimon.
Jos vain yksi lapsi on rodullistettu, tulee mieleen, onko kyseessä syrjähyppy Ghanan lomamatkalla ja millainen yllätys asia on ollut synnytysklinikalla.
Mutta toki kyse voi olla edellisen puolison kanssa tehdystä lapsesta. Ja voihan kyseessä toki olla adoptiolapsi ja elämäntilanteiden kirjohan on muutenkin todella suuri. Ehkä tällaisia miettivät vain vanhan maailman kasvatit, setämiehet jotka eivät pääse ajatusluutumistaan.
Poikkeukset perheestä
On kyseenalaista, tarvitaanko enää ylimalkaan mainoksen perhettä. Enenevästi mainoksessa on sinkkuja tai epätyypillisiä liittoja tai ei yleensä perhettä ollenkaan.
Ydinperheajatus alkaa olla ajatuksena kuollut.
Mutta se on varmaa, että noin neljännes mainoksessa tulee olla rodullistettuja. Muutoin koko mainoksesta haiskahtaa vanha eltaantunut taantumuksen dunkka.
Vielä yksi keino esittää entinen ydinperhe
Eräässä poikkeustilanteessa voidaan vielä mainoksessa käyttää vanhaa kokovalkoista perhettä.
Se on tilanne, missä mies kuvataan täydeksi tomppeliksi jolle koko muu perhe nauraa.
Sellaisessa perheessä ei tarvitse olla rodullistettua mukana. Itse asiassa ei saa olla, sillä jos olisi, siitä seuraisi joukko ongelmia. Rodullistetulle nyt missään tapauksessa ei saa nauraa ja mikäli rodullistettu nauraisi yksinkertaiselle miehelle, eräille katsojille tulisi siitäkin epämieluisia mielleyhtymiä.
Joten tällaisessa mainoksen ydinperheessä, jossa mies on täysi tomppeli, ei ole rodullistettua mukana.
Mies ei osaa avata edes autotallin ovea. Hah-hah-haa, kyllä se on tyhmä.
Tai ei ymmärrä tilata liisattavaa autoa. Niin tyhmä mies on laitettava koirankoppiin nukkumaan. Sellaista miestä ei todellakaan kaivata sisätiloihin.
Kenties vaimo piankin löytää vetävämmän vaihtoehdon tilalle
Esko Karinen